My beloved ones

My beloved ones

Monday, February 28, 2011

Soulmate.....

Tak payah beli bunga.....tak payah ajak candle light dinner....Lebih bermakna, bila buah hati kita demam ,kita tolong ambilkan ubat utk dia makan, kita urut2 kakinya yang lenguh seharian berdiri di tempat kerja...kita tolong sidaikan pakaian dgn senyuman tanpa diminta.....

Semakin hari semakin sayang....Allah berkati perjalanan hidup dua insan yang sama2 mencari redha Ilahi. Walaupun bahtera yang dilayari sesekali dilanda ombak namun kerana ada persamaan tujuan dan tempat pulang maka badai kecil mahupun besar dapat dihadapi bersama.

Bilangan hari yang bertambah dalam kehidupan bersama pasangan yang dicintai, maka akan terserlah kelebihan dan kekurangan masing2. Mengetahui kelemahan pasangan kita bukan alasan untuk berpisah, alasan untuk bergaduh. Kelemahan boleh menjadi kekuatan jika dapat dibina bersama2 dengan penuh rasa kasih sayang dan tanggung jawab. Kelemahan diatasi dengan penuh kesedaran dan kewarasan....bukan paksaan sebelah pihak. Jangan paksa diri untuk ubah apa yang ada pada pasangan kita. Sepatutnya kita memilihnya kerana apa yang ada padanya. Kita tak mampu mengubah orang lain, yang mampu kita lakukan adalah mengubah persepsi dan tindakan diri sendiri. Kekadang orang lelaki ingat senang nak didik orang perempuan, senang nak ubah diri mereka...kerana sepatutnya orang perempuan mesti taat kepada suami. Sebenarnya taklah semudah itu. Begitu juga dengan isteri nak control dan ubah perangai suami.....

Sepuluh tahun pertama perkahwinan adalah fasa yang penuh dengan proses taaruf yang panjang dan penuh dengan ujian yang boleh, semakin mendekatkan atau menjauhkan pasangan. Ia banyak bergantung kepada kedua2 orang yang terlibat. kadang2 campur tangan keluarga tak mengelokkan keadaan...Sebab tulah proses tarbiyah diri perlu berjalan seiring usia. Bina diri agar semakin hari semakin baik...semakin sabar, semakin pemaaf, semakin pandai bertolak ansur, semakin assertif dlm tindakan..dll. Janganlah masa sekolah ada tarbiyah, di universiti ada tarbiyah...tup2 bila kerja terhenti tarbiyah, bila kahwin terus tak mahu ikut tarbiyah...sedangkan setelah berkahwin, dengan amanah yang semakin berat, sepatutnya tarbiyah berlipat kali ganda.

Ketahuilah dan fahamilah perbezaan lelaki dan perempuan secara holistik. Rajin membaca bahan ilmiah, rajin dengar ceramah, rajin bertanya....insya Allah barulah tindakan dalam berkeluarga ada panduan dan tunjuk ajar. Contohnya bila isteri dah mula mengandung dan bersalin lebih daripada seorang anak, tentulah bentuk badan berubah , tak macam anak dara dulu. kadang2 sang suami tak sensitif dan tak jaga perasaan isteri ...sedapnya mulut cakap isteri tak pandai jaga badan. Nak jaga badan bukan dengan cakap saja...perlu modal, wang, usaha dan masa. Bantulah sama2 kalau suka isteri jaga badan. Bagi sokongan moral, temankan isteri bersenam atau bertanam di sekeliling rumah supaya dua2 sihat. Yakinlah semakin rapat suami isteri semakin mudah menangani apa jua masalah yang timbul. kena mesra dan tujukkan kasih sayang...dalam rumah sendiri tentu tak ada masalah...Isteri pulak bila cakap dengan suami mestilah maintain rasa hormat...jangan sampai ter'over' bila bicara dengan suami. Jangan juga ambil kesempatan atas kebaikan suami. Senang cerita masing2 kena tahu sempadan dan batasan. Biasakan lebih banyak memberi daripada banyak meminta. Masing2 tak demand lebih2..

Hubungan suami isteri bukan sekadar fizikal (tak menafikan ia penting)..hubungan mesti seimbang...jasmani, rohani, emosi dan intelek. Isteri2 sekarang kena lebih berperanan menjaga komunikasi, kena 'initiate' banyak perkara....ledakan siber ada impak positif dan negatif terhadap rumah tangga. Percayalah ada pasangan yang gila games sampai abai tanggung jawab...ada suami tak kisah isteri, berjaga sampai awal pagi kerana online games. Ada juga isteri tak masak dan tak buat kerja rumah tengok drama online...atau sibuk di fb. Couples should get connected....ada masa solat berjamaah sekali, ada masa masak sama2, ada masa ziarah orang tua kedua2 belah, ada masa tengok homework anak, ada masa ajar anak baca iqra', ada masa untuk banyak lagi......sengaja cari masa untuk bersenda gurau, sengaja cari masa untuk ambil peduli hal pasangan kita.

Ada pasangan memasuki alam rumah tangga dengan persepsi awal yang tak realistik....Dalam dunia ni mana ada suami isteri yang tak pernah berbeza pendapat, mana ada suami isteri yang sama saja dalam segala hal dan tuntutan....kalau ada yang mengaku pun...mungkin belum diuji lagi oleh Allah...kadang Allah uji sikit saja dah putus asa. janganlah macam tu,pertahankan mahligai rumah tangga kita sebaik mungkin, hingga ke akhir nyawa..bahagia sampai akhirat.....sambung